wtorek, 15 listopada 2011

Techniczne zasady pisania pracy dyplomowej.


Na początek chciałbym przybliżyć wam ogólne zasady pisania pracy dyplomowej. O ile wygląd strony tytułowej, wymaganą ilość stron w pracy, ilość pozycji w bibliografii, wielkość czcionki czy interlinii zależny od indywidualnych wymogów każdej uczelni, o tyle istnieją pewne ogólnoprzyjęte zasady tworzenia przypisów. Jak wiadomo podczas pisania pracy dyplomowej nikt nie wymaga od nas tworzenia własnej części teoretycznej danego zagadnienia, a nawet wskazane jest opieranie się na wiedzy pochodzącej z wiarygodnych źródeł. Aby osoba czytająca pracę mogła odnieść się do tego na jakiej podstawie powstał dany fragment naszej pracy (to znaczy skąd czerpaliśmy wiedzę do tworzenia pracy), musimy umieszcza w niej przypisy. Uwaga! W przypadku gdy chcemy "żywcem przepisać" dany fragment, np. książki musimy ten fragment umieści w cudzysłowie i napisać go kursywą. W celu utworzenia przypisu zaleca się stosowanie w edytorach tekstowych (typu Word, Writer Openoffice) opcji przypisów automatycznych (zazwyczaj zakładka: Wstaw/Przypis). W ten sposób nie musimy zawracać sobie głowy kolejną numeracją przypisów. Przypisy umieszczane są na dole strony, na której zostały umieszczone.  W przypisie znajdują się w kolejności: inicjały imienia autora, nazwisko autora, tytuł pracy (pisany kursywą), nazwa wydawnictwa, rok wydania, numer strony na której umieszczony jest tekst przytaczany w przypisie.

Przykład:

Przypisy dotyczące literatury:
1Z. Leoński, Samorząd terytorialny w RP, Warszawa 1998, s. 52-72, (wydawnictwo zwarte).
2 Z. Leoński, Kryteria ocen administracji publicznej w naukach o administracji, [w:] J. Łukasiewicz (red), Jakość administracji publicznej, Rzeszów 2004, s. 235-243, (artykuł w pracy zbiorowej).

  • Cytowanie tej samej pozycji kilka razy po sobie:
3 Z. Leoński, Samorząd terytorialny w RP, Warszawa 1998, s. 40-41.
4 Idem, s. 50.

  • Cytowanie tej samej pozycji, przedzielonej innymi przypisami:
5 Z. Leoński, Samorząd terytorialny w RP, Warszawa 1998, s. 23 - 25.
6 J. Wojnicki, Samorząd lokalny w Polsce i Europie, Pułtusk 2003, s. 15.
7 Z. Leoński, Samorząd …, op. cit., s. 34-43.

Przypisy dotyczące strony internetowej:
8  http://www.sejm.gov.pl (w przypadku artykułu umieszczonego na stronie internetowej można podać inicjały imienia autora, nazwisko autora, tytuł pracy (pisany kursywą) a nastepnie adres strony internetowej),

Przypisy aktu prawnego:
9 Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. nr 78, poz. 483).
10 Ustawa z dnia 12 kwietnia 2001 r. Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, (Dz.U. nr 46, poz. 499 ze zm.).
11 Art. 23 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o referendum ogólnokrajowym (Dz.U. nr 57, poz. 507 ze zm.).

  • Cytowanie tego samego aktu kilka razy po sobie:
12 Art. 23 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o referendum ogólnokrajowym (Dz.U. nr 57, poz. 507 ze zm.).
13 Art. 37 ibidem.

  • Cytowanie tego samego aktu, przedzielonego innymi przypisami:
14Art. 23 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o referendum ogólnokrajowym (Dz.U. nr 57, poz. 507 ze zm.).
15 Ustawa z dnia 12 kwietnia 2001 r. Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, (Dz.U. nr 46, poz. 499 ze zm.).
16 Art. 37 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o referendum … op. cit.

To samo dotyczy np ilustracji, tabelek, wykresów. Pod każdym z tych elementów powinno (oprócz opisu, np. Wykres 1. Struktura zatrudnienia w Polsce w latach 2000-2005) znaleźć się jego źródło.

Przykład:
Wykres 1. Struktura zatrudnienia w Polsce w latach 2000-2005. Źródło: Raport GUS nt. zatrudnienia w Polsce, s. 37. 


Na dzisiaj to wszystko, pozdrawiam :)

2 komentarze:

  1. Na stronie prace magisterskie znajdziecie pomoc w pisaniu pracy magisterskiej.

    OdpowiedzUsuń
  2. Techniczne aspekty pisania prac są dobrze opisywane w serwisie pisanie prac

    OdpowiedzUsuń